Digital utvikling av bokindustrien

Artikkelen til Arne Krokan, Den nye forfatterøkonomien, setter i stor grad fokus på forfattere og utviklingen av bokbransjen i det digitale nettsamfunnet. Jeg skal ta for meg et tema innenfor denne artikkelen som interesserer meg.

Som de fleste bransjer, eksempelvis musikk og TV-bransjen, mener jeg at også bok- og forfatterbransjen er på vei til å utvikle seg. Flere begynner å kjøpe e-bøker. Personlig gjør jeg det fordi å slippe å ha en haug med bøker stablende hjemme i hyllen. Dessuten har jeg ved bruk av e-bøker lettere tilgang til å lese hvor enn jeg er i verden, så lenge Ipad’en er med i vesken. Ikke minst er dette kanskje en fordel for bokforlagene som slipper blant annet trykk-kostnadene. Men tradisjonelle bøker på trykk har lenge vært en nær og kjær venn i mitt hjem. Fortsatt liker jeg å sette meg ned i sofakroken med en kopp te og en god bok, mens peisen er fyrt opp i bakgrunnen.

Selv om vi kan underholde oss med tradisjonelle papirbøker og moderne e-bøker finnes det mange andre interessante underholdningsmomenter. Facebook, Twitter, YouTube og blogg er bare noen få eksempler på dette. De sosiale mediene er med på å skape en helt ny verden. Her kan folk utgi og dele informasjon om temaer som interesserer dem, og da mest sannsynlig også andre. Innholdet kan deles med hele verden om det er ønsket, noe som gir en mulighet til å nå ut til en bred kundemasse. Den daglige oppdateringen og interaksjonen som man kan innhente og utgi via nettet, gir en annen opplevelse av underholdning enn det man kan få ved å lese en bok. For eksempel ved å være en del av Facebook føler man seg tilknyttet til et nettverk. Dette nettverket behøver man stort sett ikke å pleie på samme måte som man må med vennene sine på jobben eller i skolen, noe som er mer lettvint. På den andre siden kan man også si at man heller ikke behøver å pleie forholdet man har til karakterene i bøkene.

En ting er sikkert, vi mennesker forventer å bli underholdt på nye og mer spennende måter. Mest sannsynlig vil bokbransjen også få en enda mer digitalisert utvikling. Kanskje er det mulig å kjøpe bøker med videosnutter i seg etter hvert. Eller kanskje er det mulig å lage en bok som kan oversettes automatisk til alle språk i verden. Det finnes utallige muligheter for morgendagens utvikling. Jeg venter i spenning!

This entry was published on January 23, 2012 at 8:49 pm and is filed under Uncategorized. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Leave a comment