“Deling” på nett

Jeg la akkurat ut et bilde av meg selv på Facebook. Dette bildet kan alle mine 740 «venner» se og kopiere. Mest sannsynlig vil også mange av deres venner se bildet i en eller annen anledning. Heit greit for meg. Men hva med om to år når jeg er på et seriøst jobbintervju, og sjefen spør meg om han kan legge meg til som «venn» på Facebook. Er det festbildet med en Margarita i hånden og tre bikinidansende jenter i bakgrunnen like greit?

Artikkelen The Law of Online Sharing handler om nettopp det å “dele” på nett, om konsekvensene av å dele og om hva som kan komme til å skje dersom vi deler “alle” mulige data hele tiden. I Artikkelen får vi et spennende innblikk i Mark Zuckerbergs såkalte Lov. Her blir det fremhevet at informasjonen du deler på nettet vil doble hvert år. Det blir heller ikke lagt skjul på at våre online sosiale liv vil øke signifikant. Veksten vil føre til at produktene vil bli billigere og bedre. Det blir påpekt at raskere og billigere computere, samt mobiltelefoner har gjort deling lettere uansett hvor vi måtte være. Ikke minst er vi villige til å bli med på «leken». Vi omfavner nye utgivelser fra Facebook og andre medier, som vi tidligere ellers ikke kunne eller ikke ville ha gjort. Her vil jeg legge til at Mark Zuckerbergs baby, rettere sagt Facebook, har vært fenomenale på å skape nettverkseffekter. De får oss som brukere til å bli aktive deltakere i nettverket, slik at vi er med på å skape nettets delingskultur. Et godt eksempel på dette er hvordan Spotify ble integrert i Facebook, hvor man automatisk kan poste detaljene om alle sangene du lytter til. I de to første månedene var det mer enn 1,5 billioner «lytt» som ble delt rundt Spotify og andre musikk apps. Jeg vil tørre å påstå at nettverkseffektene som Facebook har satt i verk har skapt nytte for deg, meg og mange rundt oss.

I artikkelen blir det også påpekt at alle har ulike ideer om hva de vil dele, og hva de vil se. Derfor er det ikke nødvendigvis alle delinger som er like populære. Bekymringer rundt privatliv vil uten tvil oppstå med tanke på at Facebook og andre blir i stand til å innhente mer av vår personlige data. I artikkelen blir det allikevel påpekt at vår drivkraft og lyst til å dele informasjon vinner.

Konsekvensene av deling på nett kan bli mange. Selv er jeg positiv til denne utviklingen, og tror at dette kan føre til mange goder. Denne gryende utviklingen kan f.eks. føre til at det blir lettere å jobbe sammen på et globalt nivå. Ikke minst kan denne «delingen» føre til besparelse av ressurser som kan bli brukt på andre og viktigere ting. Blant annet bruker mange lang tid på å markere innhold i ulike dokumenter for så å skrive det over på PC’en. Men ved å bruke eksempelvis Diigo kan du gjøre dette på nett, hente det opp på hvilken som helst PC, samt dele det med andre. Hvis flere lærer seg å bruke slike verktøy vil arbeidet bli mye mer effektivt. Men konsekvensene av en delingskultur blir nok ikke bare «fryden og gammen», det vil nok også føre til en del negative konsekvenser. Blant annet ved at det folk deler kan bli misbrukt. Derfor mener jeg at det er viktig å stille seg noen spørsmål før man deler ting på nett!

This entry was published on January 25, 2012 at 8:32 pm and is filed under Uncategorized. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Leave a comment